Após deixar o The Fall em 1979, Martin Bramah não ficou parado por muito tempo. Juntou-se à tecladista Una Baines e ao guitarrista Rick Goldstraw ambos também ex-integrantes da banda de Mark E. Smith, além do baixista Steve Toyne e do baterista Ian Rogers (conhecido como Joe Kin). John Cooper Clarke chegou a sugerir o nome The Blessed Orchids, mas uma confusão de Goldstraw fez com que a banda fosse batizada acidentalmente como Blue Orchids e assim ficou.
Logo em 1980, o grupo assinou com a Rough Trade e lançou seu primeiro single, um lado duplo: “The Flood” / “Disney Boys”. Após o lançamento, Toyne saiu e Goldstraw assumiu o baixo. Em fevereiro de 1981, veio o segundo single, “Work”, que chamou a atenção de John Peel o lendário DJ da BBC tocou a faixa com frequência e convidou a banda para uma Peel Session.
Com o som ganhando corpo, a banda embarcou em uma turnê com o Echo & the Bunnymen. Durante esses shows, Alastair "Baz" Murphy substituiu Baines, que estava doente. A bateria também mudou de mãos: Ian Rogers saiu e quem entrou foi Phillip Toby Toman, ex-The Durutti Column que depois também tocaria com o Primal Scream, sob o nome Toby Tomanov.
Esse novo lineup gravou o disco de estreia, The Greatest Hit (Money Mountain), lançado em 1982, que vendeu cerca de 10 mil cópias um número respeitável para uma banda do underground. Em seguida, os Blue Orchids embarcaram numa turnê como banda de apoio e abertura para Nico, ex-Velvet Underground. Após essa experiência, Goldstraw optou por seguir com Nico, sendo substituído por Mark Hellyer no baixo. Steve Garvey (Buzzcocks, Teardrops, Bok Bok, Motivation) também tocaria com a banda brevemente, antes de se mudar para os EUA.
Ainda em 1982, lançaram o EP Agents of Change, mas no fim do ano se desvincularam da Rough Trade e se separaram. Baines formaria o grupo The Fates. Bramah e Baines chegaram a reativar os Blue Orchids brevemente em 1985, com o single “Sleepy Town”, antes de encerrar novamente as atividades. Bramah então fundou o Thirst, ao lado do ex-baterista do Fall, Karl Burns. Lançaram apenas o EP Riding the Times, em 1987.
Em 1989, Bramah retornaria ao The Fall e participou do álbum Extricate, mas foi demitido durante uma turnê na Austrália, no ano seguinte.Já em 1991, os Blue Orchids ressurgiram com um novo lineup, incluindo Craig Gannon (ex-The Smiths) na guitarra. Lançaram o single “Diamond Age”, e a coletânea A View from the City. Em 1992 saiu o EP Secret City, seguido de um segundo álbum gravado em 1993, mas que só seria lançado uma década depois. A banda se dissolveu novamente em 1995.
A virada dos anos 2000 trouxe uma redescoberta da banda: em 2002, o selo Cherry Red lançou a coletânea A Darker Bloom, com texto de capa escrito por Marc Riley (ex-Fall e DJ da BBC), que os definiu como “Tom Verlaine tocando com os Doors – uma das bandas mais intrigantes dos anos 80”.
O selo LTM reeditou três álbuns em 2003, incluindo o então inédito The Sleeper (gravado em 1993), e a compilação From Severe to Serene, com sessões da BBC, faixas ao vivo e o material do Thirst.Em 2004, lançaram o novo álbum Mystic Bud, com destaque para uma versão inesperada de “Sugar, Sugar” dos Archies. Rick Goldstraw retornaria para o EP Slum-Cavern-Jest!, em 2005, que incluiu um cover de “Green Rocky Road” de Fred Neil.
Em 2008, Bramah lançou seu álbum solo, The Battle of Twisted Heel, e no mesmo ano formou o Factory Star. Com várias trocas de formação, o grupo contaria com membros ilustres do underground como Steve e Paul Hanley (ex-Fall), além de John Paul Moran (Gnod, Rapid Pig).
Os Blue Orchids voltariam de novo em 2012 com essa formação reformulada — agora incluindo Ann Matthews (Fflaps/Ectogram). Em 2015, Vince Hunt (A Witness, Inca Babies) entrou no baixo, e em 2017 Howard Jones (Last Harbour, Kin) assumiu a bateria.
O ano de 2016 foi produtivo: lançaram o álbum The Once and Future Thing, a coletânea Awefull com material da Rough Trade (com arte de Aleksandar e Aleksandra Mladenović), e também o álbum solo perdido de Bramah, The Battle of Twisted Heel, via Tiny Global Productions.
Desde então, os Blue Orchids seguem como uma entidade mutante — com lançamentos constantes, formações fluidas e uma reputação sólida entre os arqueólogos do pós-punk. A crítica nunca os ignorou completamente: Barney Hoskyns (NME) os descreveu como portadores de uma “economia de amor e anseio em cada acorde”, enquanto Paul Morley (em resenha para o single “Work”) cravou: “Eles deliram, mas não são loucos”.
Discografia (Álbuns de estúdio)
Greatest Hit 1982
The Sleeper 2003
Mystic Bud 2004
The Battle of Twisted Heel 2016
The Once And Future Thing 2016
Righteous Harmony Fist 2018
The Magical Record of Blue Orchids 2019
Speed The Day 2021
Angus Tempus Memoir 2022
Magpie Heights 2023
Blue Orchids
After leaving The Fall in 1979, Martin Bramah didn’t stay idle for long. He joined forces with keyboardist Una Baines and guitarist Rick Goldstraw—both also former members of Mark E. Smith’s band—along with bassist Steve Toyne and drummer Ian Rogers (known as Joe Kin). John Cooper Clarke even suggested the name The Blessed Orchids, but a mix-up by Goldstraw led the band to be accidentally named Blue Orchids—and the name stuck.
In 1980, the group signed with Rough Trade and released their debut single, a double A-side: “The Flood” / “Disney Boys.” Shortly after the release, Toyne left and Goldstraw switched to bass. In February 1981, they released their second single, “Work,” which caught the attention of legendary BBC DJ John Peel. He played the track regularly and invited the band for a Peel Session.
As their sound gained traction, the band went on tour with Echo & the Bunnymen. During the tour, Alastair "Baz" Murphy replaced Baines, who had fallen ill. The drummer also changed—Rogers left and was replaced by Phillip Toby Toman, formerly of The Durutti Column, who would later also play with Primal Scream under the name Toby Tomanov.
This new lineup recorded the debut album The Greatest Hit (Money Mountain), released in 1982, which sold about 10,000 copies—a respectable number for an underground band. The Blue Orchids then toured as both the opening and backing band for Nico, ex-Velvet Underground. After that, Goldstraw opted to continue working with Nico and was replaced on bass by Mark Hellyer. Steve Garvey (Buzzcocks, Teardrops, Bok Bok, Motivation) also played briefly with the band before moving to the U.S.
Later in 1982, they released the EP Agents of Change, but by the end of the year, they parted ways with Rough Trade and disbanded. Baines went on to form The Fates. Bramah and Baines briefly revived the Blue Orchids in 1985, releasing the single “Sleepy Town”, before disbanding again. Bramah then formed Thirst, alongside former Fall drummer Karl Burns. They released just one EP, Riding the Times, in 1987.
In 1989, Bramah returned to The Fall and appeared on the album Extricate, but was dismissed during a tour in Australia the following year. In 1991, the Blue Orchids resurfaced with a new lineup, including Craig Gannon (ex-The Smiths) on guitar. They released the single “Diamond Age” and the compilation A View from the City. In 1992 came the EP Secret City, followed by a second album recorded in 1993 but only released a decade later. The band dissolved again in 1995.
The early 2000s brought a rediscovery of the band: in 2002, Cherry Red released the compilation A Darker Bloom, with sleeve notes by Marc Riley (ex-Fall and BBC DJ), who described them as “Tom Verlaine playing with the Doors – one of the most intriguing bands of the ’80s.”
Label LTM reissued three albums in 2003, including the previously unreleased The Sleeper (recorded in 1993), and the compilation From Severe to Serene, which featured BBC sessions, live recordings, and material from Thirst. In 2004, they released a new album, Mystic Bud, including an unexpected cover of “Sugar, Sugar” by The Archies. Rick Goldstraw returned for the 2005 EP Slum-Cavern-Jest!, which included a cover of Fred Neil’s “Green Rocky Road.”
In 2008, Bramah released his solo album The Battle of Twisted Heel, and that same year formed Factory Star. With several lineup changes, the group would feature underground veterans like Steve and Paul Hanley (ex-Fall) and John Paul Moran (Gnod, Rapid Pig).
The Blue Orchids returned again in 2012 with a reformed lineup—now including Ann Matthews (Fflaps/Ectogram). In 2015, Vince Hunt (A Witness, Inca Babies) joined on bass, and in 2017 Howard Jones (Last Harbour, Kin) took over on drums.
The year 2016 was prolific: they released the album The Once and Future Thing, the compilation Awefull featuring Rough Trade-era material (with cover art by Aleksandar and Aleksandra Mladenović), and the long-lost Bramah solo album The Battle of Twisted Heel, via Tiny Global Productions.
Since then, Blue Orchids have continued as a shape-shifting entity—with regular releases, fluid lineups, and a solid reputation among post-punk archaeologists. Critics have never completely ignored them: Barney Hoskyns (NME) described them as delivering “an economy of love and longing in every chord,” while Paul Morley (reviewing the single “Work”) declared: “They rave, but they’re not mad.”
Discography (Studio Albums):
- Greatest Hit (1982)
- The Sleeper (2003)
- Mystic Bud (2004)
- The Battle of Twisted Heel (2016)
- The Once And Future Thing (2016)
- Righteous Harmony Fist (2018)
- The Magical Record of Blue Orchids (2019)
- Speed The Day (2021)
- Angus Tempus Memoir (2022)
- Magpie Heights (2023)
0 comments:
Postar um comentário